Podat...

...program gav en fundering.

Igår låg jag och lyssnade på ett avsnitt av det nu nedlagda humorprogrammet Pang Prego, i min iPod.

programmet var från 2008 och i en sketch i programmets slut så nämns frasen: -Och där sitter alla hippa reklamkillar och äter asiatiskt. 

Jag hajade då till och min hjärna hade börjat vakna till liv. Mina funderingar började vandra till vilka matkulturer som har tagit Sverige med storm och blivit "hippa". Programmet var från 2008 och då var asiatiskt det hetaste man kunde köpa med hem eller gå ut och äta. På något sätt verkar det som att det fortfarande känns "fräsht" att köpa hem asiatiskt eller för att inte tala om Sushi. Kocken Erik Videgård introducerade asiatisk mat redan 1996 med sin kokbok, Modern asiatisk mat.(Källa:Wikipedia) 

Och sushin då? Tänker ni.
Jo, den introducerades redan 1973! men den blev inte populär förren 1990-talet.

Så asiatisk mat och sushi är inte fräsht och hippt längre, vi måste gå vidare.
Jag började fundera vad nästa stora coola matkultur kommer bli. Som restaurangerna på Stureplan kommer att anamma, som bloggarna kommer skriva om, som hippa reklamare kommer sitta och äta på sina "affärsluncher"-

Om vi utgår från jordens världsdelar och vilka matkulturer som har blivit en stor bomb i Sverige så är väl listan så här:

Nordamerika: Hamburgare, Pommes frites, Cola
Sydamerika: Tacos, Nachos, Langos
Europa: Pizza, pasta, tapas, Fish and chips
Asien: Nudlar, Sushi, Friterad kyckling, Wok

Då har vi då Australien och Afrika kvar. Och jag har aldrig hört talas om något "typiskt" Australienskt i matväg. Jag vet inte ens vad deras dagliga föda består av i Australien.

Så efter denna uteslutningsmetod har vi bara Afrika kvar.
Så kära vänner, när ni ser alla coola och hippa innemänniskor äta ris med händerna och har ballongmagar, kom ihåg var ni läste det först.

// Joel

Kommentarer
Postat av: Willy

Jag tror mer på Australien - vad sägs om grillade känguruspett??? Men då är det inte hippt utan hoppt!!!

2011-03-18 @ 22:24:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback