Igår kväll...

...vid läggdags, så började jag vid John Blunds intåg att tänka på Hitler. Av vilken anledning eller varför vet jag inte. Eller egentligen började jag fundera över personer runt om Hitler och dess namn. Jag började forma ett case i min hjärna som jag tyckte var ganska kul och intressant.

Det hela började med att jag tänkte på kvinnan Eva Braun. Ordet Braun betyder brun på Tyska och namnet Eva betyder ge liv eller Hava. Atlltså lite slappt betyder Eva Braun att ge liv åt bruna eller mörka. Vilket blir väldigt roligt när hitler förespråkade precis det motsatta.

Mitt andra exempel, var lite mindre komplicerat. Joseph Göbels som var företrädande rikskansler i tyskland under andra världskriget har en liten rolig detalj i sitt namn. Om man vänder på dem tre första bokstäverna i hans efternamn (Göbels) så bildar det ordet BÖG. Och vad var Hitlers ståndpunkt mot denna kategori av människor under andra världskriget? Att dom skulle förintas.

Sen tog det lite slut på namn till min besvikelse. Och jag somnade med devisen att: för att ett case ska kunna kallas case så behöver man iallafall tre exempel.
på morgonen kunde jag inte släppa att jag inte kom på något tredje namn. Men nu har jag efter mycket vridande och vändande hittat ett till.

Det är långsökt jag vet, men Paul von Hindenburg som var rikspresident i tyskland hade ett lite spännande namn. Om man hackar upp hans namn och börjar med Paul, så kommer det från namnet Paulus som betyder den lille. Sen tog jag ordet Hind ur Hindenburg. Hind på tyska betyder Slö, att slöa till. Och slår man då ihop dessa komponenter så får man Den lille slöa, eller som jag antar att Hitler tänkte, en förståndshandikappad. Och vad tyckte Hitler om förståndshandikappade? Jo, dom skulle förintas.

Så min tes är att runt om Hitler fanns människor med namn som betyder saker som hitler föraktade.

Intressant? Kanske inte, men jag hade kul på vägen iallafall.

// Joel


Kommentarer
Postat av: inger

hahahaha! vilka tankekrumelurer!

2011-03-15 @ 11:47:09
Postat av: Lovis

Skriv en bok!

2011-03-15 @ 11:57:37
Postat av: Lisbeth Stridh

Underbart!!!!!:)

2011-03-15 @ 16:35:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback