Som en tjuv...

....i natten har den smugit sig på. Helt plötsligt så dyker den upp från ingenstans.
Jag pratar om Valborg. Denna gediget härliga dag med pompa och ståt i form av kör, tal, brasa och framförallt fyrverkerier.
Om man firar den i Örebro vill säga. Nu ska jag tillbringa min första valborg i huvudstaden.
Har idag hört mig för lite vad som händer under denna i mina ögon väldigt gemytliga dag.

Av fem frågor fick jag fyra svar som löd; supa!
Den femte sa; jobba.

Nu vet jag inte om denna lilla femfrågors undersökning är representativ för hela staden.
Men jag fick feeling av att man tänder på något som brinner, står runt denna "brasa" och super.
Alltså inget tal av lokal-kändis, ingen stor kör som sjunger "Sköna maj, välkommen hit tillbaks igen"  så det sjunger om det, ingen brasa som tänds av  bågskyttar, inga fyrerkerier.
Men man får väl ta seden dit man kommer. Så imorgon kommer jag leta fram några gamla saker hemma, tända på på gården och ställa mig med en folköl, tända en kinapuff och sjunga sköna maj.




Glad valborg!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback