Vi på...

...Howlinhoglund ska testa ett nytt grepp. Jag fick ett sms från min bror idag där det stod att jag skulle skriva ett inlägg om feminism. Någon gång i veckan kommer det alltså ett tema, bestämt av den andre. Vi tror att det kan öka spänningen och vidga en vy någonstans.

Första frågan jag ställde mig var om jag är feminist. Om jag utgår från SAOLs beskrivning av feminism som "politisk rörelse för kvinnors fulla ekonomiska, sociala och politiska likställighet med mannen" så kan jag väl säga att jag inte är mot det, alltså är jag för feminism. Men är jag speciellt aktiv? Nej, det kan jag kanske inte säga att jag är. Åtminstone inte i någon politisk rörelse.
Jag läste om en förskola där man inte pratade om barnen som han/hon utan om hen. Könsneutrala pronomen, är det verktyget för att damfotboll någon gång ska få kallas fotboll.


Gudrun Schyman?                          Ansiktsvig man?

/Jesper

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback