OS i Vancouver...

...startar, i skrivande stund, om 14 dagar 8 timmar och 3 minuter. Det betyder fullkomlig lycka för mig som är lika aktiv på dagarna som Gringo, den skäggiga mannen som tillägnade det lilla torget utanför Konsum i Brickebacken sin ständiga fritid under hela min högstadietid och som, nöjd med sin tillvaro, säkert sitter där än.

Jag har dock gjort en upptäckt idag! Os startar inte - som sig bör! - med invigning kl 03.00 natten till lördag 13 februari. 8 timmar tidigare går kvalet till backhoppning 90 m av stapeln. Jag tror att det handlar om en 90 meter lång hoppback och inte om vem som kan hoppa 90 meter. Det kan bero på just det, att till och med en relativt inbiten fåne som jag knappt vet vad backhoppning handlar om. Jag vet att
Jan Boklöv var en svensk pionjär inom idrotten och utvecklade den s.k. V-stilen, men är alltid tvungen att tänka efter om det inte är Barklöv han heter. Jag vet också att det är en av få idrotter där manliga utövare ibland kan vara på gränsen till självsvältare. Därför är det just backhopparna som får tävla innan invigningen och inte efter som alla andra.

Men jag ska med intresse följa även backhoppningen. Trots att den på sätt och vis ligger utanför tävlan.

/Jesper, gästbloggare

Kommentarer
Postat av: Fhager

Backhoppning är riktigt stort här i Norge. Inte så konstigt med tanke på baggarnas framgångar genom åren. Etta och trea på värdscupstävlningen senast igår t.ex.

Men har inte du bott i Norge Jesper? Du borde således ha lite bättre koll på sporten än vad ditt inlägg antyder.

Postat av: Jesper

Jag bodde i Norge i två månader och kan inte säga att de norrmän jag träffade var speciellt angelägna om att diskutera backhoppning. Men som sagt, jag ska titta på det och, vem vet? kanske skapas ett livslångt intresse.

2010-02-02 @ 21:29:18
URL: http://howlinhoglund.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback